Photoshop: Cara Remove Background Gambar Mudah

Bismillah...

Di mulakan dengan bismillah... di sudahi dengan alhamdulillah.

Sebenarnya mudah je nak buang background picture. Lagi-lagi kalau background belakang satu color tapi kalau bercapuk tu susahla juga. Contohnya background putih je. Just gunakan eraser (pemadam). Korang dah imagine korang nak buat macam mana gambar korang. Crop-crop then, paste je.
Example of my imaination

Cuba bayangkan kalau background korang simple tapi tak boleh nak erase guna eraser. Biasanya korang dah imagine lah macam mana yang letak gambar korang tu kan? Aku akan guna gambar yang mudah je supaya mudah faham. Ada je yang dah buat tap not step by step lah. Ok now, sebelum nak mula first thing first kena ada photoshop.

Step 1: Pilih Gambar (Click file>open)
Mula-mula bukalah photoshop korang ye. Click pada open kemudian, anda boleh pilih mana-mana gambar yang anda minati.
Step 1: Open to select picture

Step 2: Gunakan Quick Selection tool (W)
Kemudian, bila dah pilih preferred picture boleh kita teruskan pada next step iaitu gunakan Quick Selection tool (W). Bila dah select gambar korang guna selection tool kemudian, korang boleh Ctrl+c atau Ctrl+x. Copy gambar dengan menggunakan move tool (kalau tak tukar nanti tak boleh pon copy guna shortcut key). Seterusnya, korang bolehla create a new layer. Layer baru tempat korang nak paste gambar yang dah select carefully by korang.

Step 2 (a):Use Quick Selection Tool (W)

Step 2 (a):Use Quick Selection Tool (W) &
Create New Layer (Layer 1)
                                                                            
Step 2 (b): Paste on New Layer (Layer 1)

Ok. tengok dah ada kat layer baru yang namanya layer 1. Aku hidekan background layer atau gambar asal yang aku pilih tadi. Click saja pada mata (eye) tu : is to indicate layer visibility. Jadi, jika nak tutup gambar buanglah mata dia. Makanya, tak ada sapa boleh nampak kecuali korang. haha.

Step 3: Refine Edge
 Refine edge kegunaan dia nak smoothkan tepi-tepi gambar yang nampak macam ok tapi sebenarnya tak smooth lah. (Sama sahaja caranya kalau nak tacapkan gambar rambut atau hair. Check sahaja pada feather (bulu-bulu).huhu

Korang tengoklah smooth ke tak gambar korang. Just, adjust kat refine edge. Click OK pastu, done. Pastu, korang save as PNG lah ye.


Ok, Alhamdulillah siap. 

CORETAN: Minggu ni library tutup so, patutnya aku siapkanlah tesis aku. Dilema master memang macam ni. Okelah I nak kena check pandangan ulama. Sb my sv said nanti barulah kajian enti berkualiti. Kepala aku main nak siap cepat je. Aku ni bukan pakai PAMA atau pakai Mybrain tapi tulah menuntut ilmu tu memang berhabis duit. Para ulama dulu macam tu lah. Hidup bagaikan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Nasib baiklah aku ada beberapa kerja full time yang ciput dan jadi tutor. Alhamdulillah...aku rasa banyak tawakkal je. InsyaAllah cukup.haha

Nanti, aku banyakkan tutorial. Macam mendeley ke, Cara guna gaya template ke, Ai ke, Bahasa Arab mudah ke. Tap Kalau rajin lah. 

 

  

Comments

Posting terbaru saya